Rebranding – jak uniknąć porażki

Rebranding – jak uniknąć porażki

BrandingNa wizerunek marki firmy pracują latami. Nazwa firmy, kolory, logo, rodzaj opakowań produktów, wszystko to sprawia, że jesteśmy zapamiętywani przez klientów, którzy chętniej wybierają znajome produkty lub usługi firmy, do której mają zaufanie. Jednak czasem konieczny jest rebranding, czyli transformacja elementów identyfikacji wizualnej marki, by osiągnąć lepszą pozycję na rynku.

O tym trzeba pamiętać!

Rebranding to proces kosztowny i długotrwały. Aby proces rebrandingu został przeprowadzony z sukcesem należy dokładnie opracować nową strategię i musi być ona oparta o badania rynkowe i konsumenckie. Następnie należy opracować nowe elementy identyfikacji wizualnej marki. Dopiero potem przychodzi czas na wdrożenie zmian.

Ewolucja – nie rewolucja

Proces transformacji elementów marki to nie rewolucja. Zmiany powinny odbywać się powoli, a czasem potrzebne jest zakomunikowanie klientom podjętych kroków w formie kampanii informacyjnej. Trzeba też zastanowić się czy na pewno radykalne zmiany są niezbędne, ponieważ może nam wystarczyć tylko lifting logo czy odświeżenie kolorystyki. Warto na każdym etapie zmian korzystać z pomocy doświadczonej agencji reklamowej, która pomoże przeprowadzić proces krok po kroku. Warto też prześledzić to jak zmieniały się elementy identyfikacji wizualnej największych firm w kraju i na świecie. W przypadku dużych graczy jak Orange (wcześniej Idea), Credit Agricole (Lukas Bank), Aviva (Commercial Union), OLX.pl (Tablica.pl), Cirkle K (Statoil) i innych zmiany zostały przeprowadzone w wieloetapowo, a do tego przeprowadzono szeroko zakrojoną kampanię informacyjną. Warto brać z nich przykład.

Korzyści z rebrandingu

Rebranding to nie zmiana koszulki z nadrukiem na nową czy wydrukowanie nowych wizytówek. Cały proces ma na celu poprawę wizerunku firmy, zasygnalizowanie zmian zachodzących w firmie, zwiększenie wartości marki, a także jej obrotów i marży. Rebranding powinien też wiązać się z korzyściami organizacyjnymi, podniesieniem jakości obsługi, usprawnieniem procesów wewnętrznych w firmie.