Jak dobrze wypaść w rozmowie biznesowej

Jak dobrze wypaść w rozmowie biznesowej

rozmowaObojętnie czy na danym, planowanym spotkaniu będziemy reprezentować interesy własne i własnej działalności czy tez jesteśmy pracownikami firmy, która mamy reprezentować, musimy dołożyć wszelkich starań aby w czasie rozmów z obecnymi lub potencjalnymi kontrahentami wypaść jak najlepiej.
Po co się spotykamy twarzą w twarz? Ano zwykle po to prowadzimy wszelkie rozmowy biznesowe, aby nawiązać współpracę bądź dopracować i ulepszyć istniejącą już na jakimś gruncie kooperację i współdziałanie lub ją poszerzyć. Z założenia jednak w jednej i drugiej sytuacji, zależy nam, aby założony cel osiągnąć.

Jak zacząć?

Dobrze zacząć spotkanie od krótkiej i niezobowiązującej wymiany zdań na jakiś neutralny temat. Tak by zrobiło się w miarę miło i sympatycznie. Jeśli uda nam się wymienić kilka swobodnych zdań w dobrej atmosferze, będzie to dobry znak i sygnał iż nasza współpraca ma szansę by na tych podwalinach być kontynuowana w oparciu o równie dobry i pozytywnie prowadzony przez obie strony dialog.

Dobry wstęp i co dalej?

Jeśli spotykamy się by prowadzić dialog, nie mamy szansy przygotować ani działać według ściśle ustalonego scenariusza, nie jesteśmy bowiem w stanie przewidzieć reakcji naszego biznesowego partnera. Jedyne co możemy zrobić, to dobrze przygotować się merytorycznie do tematów, które przypuszczalnie będą na spotkaniu poruszane. Należy jednak tej wiedzy używać ostrożnie i z wyczuciem, aby nie sprawiać wrażenia przemądrzałej. Musimy nastawić się przede wszystkim na obserwację drugiej strony i odbiór tego co chce nam przekazać. Uważnie słuchając, mamy szansę reagować lub odpowiadać lub dodawać coś od siebie we właściwych momentach. Skupiając się dobrze na naszym rozmówcy i prowadząc uważną obserwację, niektóre wnioski na temat nastawienia naszego partnera biznesowego możemy wysnuć bez słów, jedynie na podstawie gestów czy mimiki.
Spotkania z partnerami biznesowymi to nie do końca jest prosta sprawa. Trzeba nie tylko wiedzy merytorycznej a przede wszystkim minimalnej wiedzy z dziedziny psychologii i umiejętności interpersonalnych. Jest to obszar, nad którym warto pracować i się w nim cały czas dokształcać. Tak by naszą wiedzę, umiejętności lub produkty przedstawić w jak najlepszy sposób.